יום א', יב’ בחשון תשע”ט
    דף הבית  |  מערכת האתר  
חקר סמלים ודימויים דומיננטיים, בעבודות של אביבית בלס ברנס בעבר ובהווה, הדורשים פענוח. תערוכה חדשה גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, פתיחה 11.10.18 אוצרת: שירלי משולם
18:09 (09/10/18) שוש להב

מאת שוש להב בשונה מתערוכות קודמות של אביבית בלס ברנס, שהוצגו במוזיאונים ובגלריות בארץ ובחו"ל, והתבססו בעיקר על סדרות חדשות ונושאים ספציפיים שהעסיקו אותה, התערוכה הנוכחית -– 'קיר תחקירי', נמנעת באופן ברור מחוקיות כרונולוגית, סדרתית, נושאית, סגנונית, טכנית, דידקטית, או אחרת. התערוכה הנוכחית, 'קיר תחקירי', בנויה וסדורה כ 'תחקיר'. היא חושפת עדויות ומפזרת רמזים לצורך פענוח מאפיינים של 'זהות חמקמקה' של האמנית ושל יצירתה, במטרה ללמוד משהו חדש אודות זהויות אלה. התערוכה, המבוססת על גישתו המחקרית - איקונולוגית של ההיסטוריון אבּי ורבורג ((Warburg, עוקבת אחר סמלים ודימויים דומיננטיים מובילים, שמופיעים פעמים רבות ובהקשרים שונים בעבודותיה של בלס ברנס, ואשר הפכו לעוגנים ולחוליות מרכזיות ב 'חוט השדרה' של כלל יצירתה. מדובר בדימויים כגון: סירה, הספרה שמונה, מפות, בית, סורגים, סדקים, מילה, טקסט, ספרים/ספרייה, מתרחצת/מתרחץ, נשים, פרחים, בולענים, מבנים קורסים, גשרים, שטחי-מעבר, ים/מים, אסונות טבע, ריק, מערכות עצבים, תופעות גיאולוגיות ועוד. מיקומם של הסמלים ושל הדימויים הללו, השתנותם, הקשרם וסדר הופעתם אלו לצד אלו, מייצרים מתחים ויחסי גומלין, שדורשים פענוח. תהליך העבודה נע בין בנייה להרס וחוזר חלילה. העבודות מסודרות בחלל הגלריה בשלושה אופנים: העבודות שנבחרו לתצוגה בגלריה, מתוך הארכיב הכולל של האמנית, שנוצר במהלך עשרים וחמש השנים האחרונות, מסודרות בחלל הגלריה בשלושה אופנים: הראשון: 'קיר תחקירי' גדול - מיחבר הבנוי מעבודות נייר רבות ומטקסטים. אוסף של תרשימים ונתונים שמוצגים על קיר כמו בחקירות פליליות.'קיר התחקיר', הוא ייצוג ויזואלי של תהליך יצירה-חקירה מעגלי המוסיף שאלות חדשות אשר נובעות מפתרון מסוים של השאלות שקדמו להן. כך פעולת היצירה-חקירה משולה לריצה במעגל ההולך ומתרחב וגדל בעקבות דימויים, טקסטים, חומרים וגילויים חדשים שהם בפועל המניע לקיום המתמשך והאינסופי של העשייה האמנותית. השני: 'מקבצים' - כאשר כל 'מקבץ' מורכב ממבחר עבודות במידות ובטכניקות שונות שהמשותף להן הוא דימוי/ים דומיננטיים - מובילים המופיעים בהן. השלישי: 'עבודת וידיאו' שבה מתועדת פעולה אמנותית וקולה של האמנית נשמע. היא מדקלמת את הטקסט: "אם לא היית רצה היית הולכת, אם לא היית הולכת היית שוכבת, אם היית שוכבת היית ישנה, אם היית ישנה היית חולמת, אם היית חולמת היית רצה" שמשקף את הגישה שפעולת היצירה-חקירה משולה לריצה במעגל ההולך ומתרחב וגדל בעקבות דימויים, טקסטים, חומרים וגילויים חדשים שהם בפועל המניע לקיום המתמשך והאינסופי של העשייה האמנותית. המקבצים מתגלים לצופה כאוסף של עדויות וסימנים, ללא תכתיב כרונולוגי, סדרתי או של מדיה ספציפית. הצופה/החוקר מעורב בפענוח. הוא משלים מידע, מפרש ומגיע למסקנות, בהתאם למידת ראותו והבנתו האישית. ייתכן שחלקים מ'זהות היצירה' יתבהרו ויפוענחו על ידו, וייתכן שיוותרו אניגמאטיים. למילה יש מקום חשוב ביצירה: אצל אביבית הכתיבה מהווה גורם חשוב ביצירה שלה. היא כותבת סיפורים ושירים (פורסמו בעיתון 'דבר', ב 'עיתון 77' ובקטלוגים שונים) ומשלבת טקסטים בתוך העבודות הפלסטיות. למילה יש מקום חשוב ביצירה, גם כמניע, כלומר מקור ונקודת מוצא, וגם כדימוי הנוכח במשחקי מילים ובמראה חזותי. לפעמים אפשר לקרוא את הכתוב בעבודות ולקלוט את התכנים, ולפעמים לא ניתן לפענח את הכתב המשורבט, אשר נוכח בעבודה כערך חזותי- רישומי, ובו בזמן כמסמן המייצג את עולם הטקסט ומציע "קריאה" הלוך וחזור מהציור/רישום/מיצב לכתיבה ולהיפך. קריאה מסוג זה יוצרת תהליך התבוננות הנע הלוך ושוב על הציר שבין המוחשי למושגי. האמנות החזותית והכתיבה נכחו וליוו אותה מאז ומתמיד. בבית בו גדלה, עם אמה גילה בלס -פרופסור לתולדות אמנות, ואביה שמעון בלס - סופר, המילה והדימוי הויזואלי היו תבנית נוף ילדותה. היא גדלה בבית קומוניסטי ואימצה אידיאולוגיה זו כשעמדה על דעתה באופן עצמאי. כר ילדותה היה מורכב מאמנות, ספרות, ותפיסת עולם שיוויונית-חברתית-פוליטית. אודות אביבית בלס ברנס: בנעוריה ובמקביל ללימודים בתיכון, למדה תיאטרון, תחילה בסטודיו של אורנה פורת, ובהמשך בסטודיו ניסן נתיב. כמו כן היתה פעילה פוליטית בארגוני שמאל ובתנועה הפמיניסטית הישראלית. אביבית בוגרת המדרשה למורים לאמנות ולימדה במוזיאון פתח תקווה. ב-1985 נסעה לפריס בה למדה ליתוגראפיה בבוזאר וסיימה תואר שני באמנות באוניברסיטת פריס. היא חייתה בפריס 20 שנה. בשנים אלו הציגה בכ- 70 תערוכות באירופה, אוסטרליה וישראל. חזרה ארצה בשנת 2005. עבודותיה נמצאות באוספים פרטיים וציבוריים רבים באירופה, ארצות הברית וישראל. מאז חזרתה ארצה, הציגה 8 תערוכות יחיד ו-16 תערוכות קבוצתיות והמשיכה להורות, להרצות ולהנחות פרוייקטים אמנותיים. פתיחה יום ה' 11.10.18 שעה 19:00 התערוכה נמשכת עד 31.12.18 שעות פעילות: א-ה 12:00 – 20:00, ו' 10:30-13:00 גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית עופר גרנד קניון, קומה 3 דרך שמחה גולן 54, חיפה טל. 04-8121111 050-5912953 (צילום: אביבית בלס ברנס)

 
 
תרבות בידור ואמנות
סרטים  
תיאטרון  
אופרות  
מחול ובלט  
אמנות ותערוכות  
מוזיקה  
מופעי בידור  
ספרים ומילים  
פסטיבלים  
טלויזיה  
תיירות
קולינריה
צרכנות
אופנה
טיפוח ויופי
עיצוב אדריכלות ונדל"ן
מדע טכנולוגיה וכלכלה
הורים ילדים ונוער
חברה וקהילה
אקולוגיה וארכיאולוגיה
חוק ומשפט
חינוך ולימודים
בריאות ספורט וכושר
רכילות
מבצעים והזדמנויות
חדשות בעולם