יום א', יב’ בחשון תשע”ט
    דף הבית  |  מערכת האתר  
בני דון-יחייא, שהוא גם עו"ד ידוע וגם שחקן-סטנדפיסט, הוא גם סופר. ספרו התשיעי "מסביב לשולחן - הרעיונות והסיפורים הטובים ביותר על פרשות השבוע", מחייה נפשות ומרחיב דעת
18:30 (11/10/18) שוש להב

מאת שוש להב אל עו"ד בני דון-יחייא התוודעתי כשקראתי שניים מספריו: "במשפחות הכי טובות - תמונות מחיי נישואין" ואת "תורת היחסים - נשים וגברים ומה שביניהם", ונהניתי מהם. ואז התברר לי שהאיש עם המקצוע הרציני (דון-יחייא נחשב לעורך הדין המוביל בתחום דיני המשפחה והירושה ועוסק עשרות שנים בתחום זה), הוא גם מעין שחקן-סטנדפיסט, שלצד עיסוקו המקצועי, מעלה שני מופעים הומוריסטיים: "טובים השניים" - על זוגיות ו"צחוק הגורל" - על הומור יהודי (שניהם משעשעים ומרגשים). בנוסף, מעביר האיש הרצאות וסדנאות על זוגיות, ושמו וקולו קופצים לאוזני לא מעט בראיונות רדיופוניים וגם בתוכניות טלוויזיה, מפני שבני הוא גם מרואיין מבוקש (ובהחלט חובב את המיקרופון בעצמו). וחשוב - כמומחה לדיני משפחה, הוא עצמו גרוש ואב לחמישה. בני דון-יחייא הוא גם סופר, ולאחרונה הוציא את הספר "הרי את מחודשת לי - סיפורי הפתעה זוגיים". אך רציתי דווקא להתרכז בספרו התשיעי (בהוצאת אלומות מבית דני ספרים), "מסביב לשולחן - הרעיונות והסיפורים הטובים ביותר על פרשות השבוע", הכולל תובנות, פרשנויות וסיפורים, על חמישים וארבע פרשות השבוע, רובן מנוסחות בקצרה ולעניין ורבות מהן שנונות ומעלות חיוך. עבורי, כחילונית שלא ממש בעניינים, מהווה הספר (שקראתי את כולו בעניין רב), כספק ידע והרחבת אופקים. גם נושא רציני וחשוב כפרשת השבוע, ניתן להגיש באופן ידידותי ומחוייך - וכך הפליא לעשות דון-יחייא בספר הזה. לשמחתי, אני פוגשת את בני דון-יחייא לעיתים מזומנות בהצגות ובסרטים ("קשה לי עם אלימות בסרטים", דברי האיש), כך שהיה קל ונגיש לתפוס אותו לראיון קצר, בעיקר אודות הספר "מסביב לשולחן - הרעיונות והסיפורים הטובים ביותר על פרשות השבוע". * "מסביב לשולחן", למה בחרת בשם זה לספר? שומרי שבת, אך לא רק הם, מעוניינים לדבר סביב שולחן השבת על פרשת השבוע. קיים צורך לתבּל את הסעודה בשביבי חוכמה מתוך התרבות היהודית. אני יודע מנסיוני, שגם ההורים מעוניינים שילדיהם ייחשפו לתרבות של עמנו וישמחו אם הילדים ישמיעו איזה רעיון או יקריאו סיפורון שנון על הפרשה. * אם כך, הספר מיועד לא רק למגזר הדתי? בהחלט. הוא מתאים לכל הרבדים, ואשמח במיוחד אם משפחות לא דתיות יעיינו בו ויעלו אותו על שולחן השבת. * בעיניך, מה ייחודו של הספר? עמלתי הרבה על ליקוט הרעיונות הטובים ביותר שנכתבו על ספר הספרים. ערכתי, קיצרתי, ליטשתי, ובין הקטעים שיבצתי מאות סיפורי חסידים. המשימה היתה לכלול בספר רק קטעים שכל אחד מהם ראוי לאומרו סביב השולחן, או לקרוא בספר בכל עת, גם כדי להרחיב ידע וגם להנאה לשמה. * הספר בולט ברעיונות ובסיפורים מעלי חיוך (תופעה לא-שגרתית בספרים על פרשות השבוע, נכון?) ואתה גם עוסק בהומור, במקביל לעבודתך כעו"ד. איך זה משתלב? רוב אנשים זקוקים ליותר שמחת חיים. במופע שלי אני אומר: מי ששמח - מנצח. בשבתות כל המשפחה נמצאת ביחד, לא פעם נוצרים מתחים, וטוב לפוגג אותם בעזרת סיפור שנון או רעיון מעלה חיוך. לכן שמתי דגש בספר על קטעים כאלה, לצד פרשנויות ורעיונות המאירים את סיפורי התורה באופן מעניין ומאתגר מחשבה. * תן דוגמה של רעיון המופיע בספר, שאתה אוהב במיוחד התחילו עתה לקרוא מחדש את התורה. על המילה הראשונה בה, "בראשית", שואלים מדוע התנ"ך פותח באות ב' ולא א', ומשיבים: 'כדי שנבין כי ככל שנלמד - לעולם לא נגיע לא'. ולכן יש להמשיך ולחפש, להעמיק ולחקור. ועוד תובנה אהובה עלי בפרשת בראשית: בתיאור גן העדן מסופר על עץ הדעת ועל עץ החיים. הרמב"ם כתב שעל האדם להתרחק מקיצוניות ולפסוע תמיד בשביל הזהב, באמצע, כדרך חיים נכונה. הנחיה זו עולה מהפסוק: "ועץ החיים בתוך הגן", ורש"י פירש: "בתוך - באמצע", ולא בקצה. תפיסת עולם אקטואלית תמיד, ובוודאי בימינו הסוערים. * תציין סיפור הומוריסטי מהספר שאתה אוהב רב אחד התאלמן, ולעת זקנה עמד לשאת אישה צעירה. כשהגיע יום החופה, אמרו לו שהכלה מהססת להתחתן איתו משום שהוא קשיש מדי. הגיב הרב: אמרו לכלה שככל שתהסס יותר - כך החתן ילך ויזקין. * בשבת הקרובה יעסקו ב'פרשת נח', אז אם מדברים על נישואים, האם העולם בנוי עדיין כמו תיבת נח - זוגות זוגות? כן, והמין האנושי ימשיך כך. אנשים זקוקים לקשר עם בן זוג. אין פסוק בתורה טרי יותר מזה המופיע בפרשה הראשונה: "לא טוב היות האדם לבדו". אני מאמין בזוגיות ובמוסד הנישואים, למרות שהוא מוסד לא קל לתחזוקה, אבל אין מוסד המספק את כל הצרכים הבסיסיים של כל אישה ואיש: הרגשיים, הכלכליים, המיניים. * אז אם הנישואים מתרוקנים מתוכנם, לא עדיף להתגרש? הגירושין הם רע הכרחי לא פעם, אבל אסור לעשות את הצעד הזה בקלות ראש. צריך לשקול היטב ולפנות לייעוץ זוגי לפני קבלת ההחלטה הקשה. ואם מתגרשים - מומלץ לחשוב על המחר ולא על המחיר. מרבית סכסוכי הגירושין מתמקדים בכסף, הגורם להקזת דם מיותרת ומכוערת. * טוענים שלכם, עורכי הדין, יש חלק מכובד בהקצנת היחסים בין בעלים לנשים?? יש לי קולגות שבזכותם המפוקפקת נולדה הבדיחה: מה ההבדל בין אלוהים לבין עורך דין? אלוהים לא חושב שהוא עורך דין. עם זאת, מרבית עורכי דין מנסים לעזור לצדדים לשקם את הנישואים או להתגרש באופן תרבותי ככל שניתן. אבל כן, יש גם אחרים. את יודעת איך הסתיימו האגדות של פעם? במילים: בני הזוג התחתנו - ומאז הם חיים באושר ובעושר. ואיך מסתיימות האגדות המודרניות? במילים: בני הזוג התגרשו - ומאז עורכי הדין שלהם חיים בעושר ובאושר... * אתה לא ממש מתלהב מחבריך למקצוע.. אני מביא בספר את הקטע הבא על הציווי של הבורא לאדם וחוה בספר בראשית, "מעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו": "רע" - ראשי תיבות רופאים, עורכי דין. מתי ישוב העולם להיות גן עדן? כשאנשים לא יזדקקו לבעלי מקצוע אלה... * האם זוג שצוחק יותר - ישרוד יותר? ואיך עושים את זה? ראיית עולם אופטימית, זו המגולמת בשתי מילים שכולנו אומרים שוב ובשוב, "יהיה טוב", היא תכונה נפלאה. והיסוד לכך הוא ההומור, התבלין החשוב של החיים. נולדים עם התכונה הזאת, שעוברת בגנים, אבל ניתן גם לפתח אותה. קל יותר לעבור את מהומות החיים כשהשיניים נחשפות מחיוכים ולא מחיכוכים. * איך שומרים על האהבה בנישואין ארוכי שנים? במופע שלי "טובים השניים", אני שואל את הקהל מה זאת אהבה, ותמיד קשה לצופים להגדיר את הרגש הנמצא במוקד חיינו. בדרך כלל עונים לי שאהבה היא נתינה, ואני מסכים: זו נתינה שאדם נותן גם לעצמו, כי אדם המחלק בנדיבות אהבה לאחרים - מיטיב גם את חייו. * תן עוד כמה טיפים לשימור הנישואין כדי לרענן את הזוגיות מומלץ, שאחרי המשפט המרגש בערב ההוא, "הרי את מקודשת לי", הבעל יאמר לאשתו מפעם לפעם: הרי את מחודשת לי. וגם להיפך. בהרצאות שלי אני אומר את אחד הטיפים הטובים ביותר לתיחזוק הנישואין: אם אתם מאושרים - אל תבקשו להיות עוד יותר מאושר. * נחזור לספר "מסביב לשולחן - הרעיונות והסיפורים הטובים ביותר על פרשות השבוע" - תשתף בכמה רעיונות מספר בראשית, שהוא פרשת השבוע הנוכחית אחרי שהאדם הפר את האיסור ואכל מעץ הדעת, מסופר שהקב"ה חיפש אותו ושאל אותו: "איכה?". אני מביא בספר את דברים של מייסד חסידות חב"ד: הקריאה הגדולה "איכה" מופנית אל האדם מאז שנברא ועד היום: בחן את דרכיך ואת מעשיך ובדוק בכל עת היכן אתה נמצא - והיכן נמצא האדם שבך. ועוד משהו על הפסוק הזה: האם אלוהים לא ידע היכן האדם מסתתר ולכן שאל אותו "איכה"? מהשאלה לומדים שאסור להרחיק את החוטא ולהתעלם ממנו בכעס בשל מעשיו, אלא צריך לחזר אחריו ולבוא עמו בדברים כדי להעמידו על חטאו ולהחזירו למוטב. ונסיים במשהו מהספר שיעלה חיוך רחב על שפתי הקוראים.. קבלי סיפור על הפסוק "בזיעת אפיך תאכל לחם עד שובך אל האדמה, כי ממנה לוקחת, כי עפר אתה ואל עפר תשוב": שני יהודים רבו על חלקת קרקע ובאו לדין תורה בפני רב, כדי שיחליט למי היא שייכת. אחרי ששמע כי כל אחד מהם טוען בלהט "כולה שלי", התכופף הרב והצמיד את אוזנו אל האדמה. תמהו בעלי הדין על מעשה זה. הסביר להם הרב: שאלתי את האדמה למי מכם היא שייכת, והיא ענתה לי, כשהיא צוחקת: שניהם שייכים לי - כי מעפר הם באו ואל עפר הם ישובו. (צילום: באדיבות עו"ד בני דון-יחייא)

 
 
תרבות בידור ואמנות
סרטים  
תיאטרון  
אופרות  
מחול ובלט  
אמנות ותערוכות  
מוזיקה  
מופעי בידור  
ספרים ומילים  
פסטיבלים  
טלויזיה  
תיירות
קולינריה
צרכנות
אופנה
טיפוח ויופי
עיצוב אדריכלות ונדל"ן
מדע טכנולוגיה וכלכלה
הורים ילדים ונוער
חברה וקהילה
אקולוגיה וארכיאולוגיה
חוק ומשפט
חינוך ולימודים
בריאות ספורט וכושר
רכילות
מבצעים והזדמנויות
חדשות בעולם